vineri, 1 decembrie 2006

Ce este violenţa în familie?

Consiliul de Miniştri al Comisiei Europene defineşte violenţa in familie ca fiind " orice act sau
omisiune comisă în interiorul familiei de către unul din membrii acesteia şi care aduce atingere vieţii, integrităţii corporale sau psihologice sau libertătii altui membru al acelei familii şi vatămă în mod serios dezvoltarea personalităţii lui/ ei"

În
România conform Legii nr. 217/2003- art.2 (al.1 şi 2) violenţa în familie este definită ca fiind "orice acţiune fizică sau verbală săvârşită cu intenţie de către un membru al familiei impotriva altui membru al aceleiaşi familii, care povoaca o suferinţă fizică, psihica,sexuală sau un prejudiciu material".
Constitue de asemenea, violenţă în familie impiedicarea femeii de a exercita drepturile şi libertăţile fundamentale.

În
Declaraţia Naţiunilor Unite privind violenţa impotriva femeilor (1993) violenţa împotriva femeii a fost definită ca " orice act de violenţă bazat pe deosebirea de sex din care rezultă sau este posibil să rezulte pentru pentru femei traumatisme sau suferinţe fizice, sexuale sau psiohologice, inclusiv ameninţările cu asfel de acte, constângerea sau lipsirea arbitrară de libertate, săvârşita fie în viaţa publică, fie în viaţa privată".

( http://www.politiaromana.ro/violenta_in_familie.htm ) Din punct de vedere clinic o definiţie larg acceptată a violenţei domestice este aceea formulată de
Stark si Flitcraft : ”Violenţa domestică este o ameninţare sau provocare, petrecută în prezent sau în trecut, a unei răniri fizice în cadrul relaţiei dintre partenerii sociali, indiferent de statutul lor legal sau de domiciliu. Atacul fizic sau sexual poate fi însoţit de intimidări sau abuzuri verbale; distrugerea bunurilor care aparţin victimei; izolarea de prieteni, familie sau alte potenţiale surse de sprijin; ameninţări făcute la adresa altor persoane semnificative pentru victimă, inclusiv a copiilor; furturi; controlul asupra banilor, lucrurilor personale ale victimei, alimentelor, deplasărilor, telefonului şi a altor surse de îngrijire şi protecţie”.Se numeşte "violenţa în familie" orice act vătămător, fizic sau emoţional care are loc între membrii unei familii. Abuzul în interiorul unei familii poate lua multe forme: abuzul verbal, refuzul accesului la resurse financiare, izolarea de prieteni şi familie, ameninţări şi atacuri care în unele cazuri pot duce la moartea unuia dintre parteneri.

12 comentarii:

Anonim spunea...

Din pacate legile sunt foarte blande pentru astfel de specimene. Pentru uciderea unei persoane se ia între 10 - 20 ani??? Si te mai miri ca sunt atatea crime... In felul acesta doar se incurajează violenţa. Incep sa cred ca asta se urmareste...

Anonim spunea...

E un cerc extrem de vicios.....ma intreb daca o sa pot iesi din el. Incercand sa ii ajut pe altii imi ingreunez si mie situatia.
Si intr-adevar legile sunt mult prea blande. Am incercat sa dau de o instituie in Brasov care se ocupa cu asa ceva. Nici pomeneala. O sa am nevoie de un psiholog in curand si nu-mi doresc decat sa ma ajute cu ceva.

lucian spunea...

Consideri ca legile sint prea blande si ca se urmareste incurajarea violentei.
Pentru prima idee ma abtin de la un raspuns, intrucat pot fi diverse puncte de vedere (religioase, morale, etc) si s/ar ajunge la o polemica.

Subscriu la ideea ca este incurajata violentei. Argumentul meu principal fiind aceasta se face prin nerecunoasterea numarului mare de surse de presiune care actioneaza asupra noastra pentru acceptarea violentei si a cauzelor care duc la ea.
Apropo de cauze acestea fiind culturale, institutionale, sociale, educationale. Va invit la lectura. Cand spun de surse de presiune si cauze, ma bazez pe urmatoarele surse de informatii:
http://www.patrir.ro/modules.php?name=content_publications&pa=showpage&pid=77
Publicatiile descarcabile(care ne ajuta si in calitate de parinte, apropo de mesajele pe care le transmitem copiilor nostri): Inegalitatea de gen/Violenta INVIZIBILA si Pasi spre tara egaliatii.

http://www.apfr.ro/uz-abuz/
Aici e rezultatul monitorizarii presei si resurse legislative.

http://www.apfr.ro
Sectiunea resurse, capitol rapoarte.

lucian spunea...

Vreti sa ajutati pe altii si vreti sa fiti ajutata. Ati vrea sa stiti o institutie din Brasov in domeniul VF.
Va sprijin cu informatiile de mai jos (linkuri utile):
http://www.anpf.ro/hartaserviciilor/?limba=Ro
Aici sunt grupate pe judete serviciile sociale disponibile pt VF. In Brasov, fiind listate cateva organizatii.

http://www.canbv.ro/eveniment.php?limba=1&id_eveniment=28
Reteaua serviciilor sociale din Brasov, sint nominalizate 2 servicii in domeniul VF (Asociatiei Pas Alternativ si CENTRUL DE CONSILIERE SI INFORMARE PENTRU FEMEI „CENUSAREASA” ).

http://www.artemis.com.ro/adapost.php
E o organizatie relativ aproape de Brasov, poate va poate indruma.

Sper sa gasiti resursele de care aveti nevoie pentru problema dumneavoastra.

horian spunea...

Femeia fara maini o lucrare ce reprezinta violenta domestica. http://www.facebook.com/media/set/?set=a.304678846266443.72768.100001729898105&type=3

horian spunea...

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.304678846266443.72768.100001729898105&type=3

Andreea spunea...

Buna ziua!Am 15 ani si acum o luna si ceva incercam sa impac eu si prietena mea,doua fetite care s-au certat.Erau prietene si se certasera fiindca una o lovise pe cealalta.In timp ce faceam asta,am aflat ceva ce m-a socat si care m-a facut sa-mi propun sa fac ceva in legatura cu asta.Dar hai sa nu mai vorbesc enigmatic si sa va spun ce am aflat si sa va rog sa ma ajutati cu niste sfaturi fiindca nu vreau sa ramana asa.Una dintre fetitele care se certau are 6 anisori,iar cealalta are 7 anisori.In timp ce incercam noi sa le impacam,Adriana(Fata de 6 anisori)a inceput sa planga si sa ii spuna Mariei(Fata de 7 anisori)ca sa nu mai planga pentru ca a lovit-o fiindca si ea este lovita in fiecare zi de bunica ei cu un anumit cablu.Cand am auzit am ramas uimita si nu puteam crede asta.Plangea continuu si nu mi-a zis prea multe.Eu si prietena mea incercam sa scoatem mai multe de la ea,dar a plecat in cele din urma si nu ne-a zis cine stie ce.Ne-am interesat apoi si am aflat ca parintii ei sunt despartiti si ca mama ei nu a venit decat o data la ea.(Ambii parinti sunt in strainatate)...Si ea din cate am inteles sta cu bunica si unchiul ei.Am fost curioase sa aflam mai multe si am mai auzit ca e batuta in fiecare zi cu o curea si cu un cablu la cea mai mica greseala.am aflat ca asta iarna cand iesea afara,daca isi uda foarte putin incaltamintea,bunica ei o batea.Imi aduc aminte bine ca o data am trecut prin fata blocului ei si am auzit-o pe bunica ei cand tipa si ii zicea sa iasa din baie ca nu i-a zis sa faca baie.Astazi s-a mai intamplat ceva.Eram in fata blocului ei cu niste copii mici,prietenii ei.Si au inceput sa ne zica ca Adriana este sus si bunica ei o bate fiindca a lovit o fata.M-am uitat in sus la etajul 3 unde sta si nu se auzea nimic,desi avea gemul deschis.Apoi dupa un timp ii vad chipul Adrianei la fereastra plans.M-am uitat la ea si mi se rupea inima.Dupa cateva minute prietena mea mi-a zis sa ma uit iar la 3 ca acum e si bunica ei la geam.M-am uitat si a inceput bunica ei sa tipe la copiii de jos intrebandu-i ce le-a facut Adriana.Dupa a aflat ce a aflat,a inchis plasa de la geam si a tras-o pe Adriana in casa si a inceput sa planga fiindca o auzeam.Plangea atat de tare si bunica ei tipa si o batea incat as fi intrat peste ea si as fi oprit-o.Dar nu am decat 15 ani si tare mult mi-as dori sa o ajut.Nu stiu cum sa fac asta.Am vorbit si cu mama mea,dar ea mi-a zis sa imi vad de treaba mea,dar eu nu vreau.M-am gandit ca mai intai sa ii dau un avertisment si sa ma dau drept cei de la Protectia Copilului,printr-un plic cu o scrisoare,dar nu stiu.Si nu mi-a ramas decat sa vad ce parere aveti si voi.Daca nu pot sa ma decid inca,voi apela la tatal prietenei mele fiindca el are cunostinte la Protectia Copilului.Mie imi este foarte frica sa nu o ia cei de acolo si sa o duca mai rau,de asta nu deschid gura nicaieri,dar nu mai pot asa,ma socheaza si ma doare ca am trecut si eu prin astea.Va rog sa-mi dati raspunsuri si pareri cat mai repede fiindca zilele trec si acest copil sufera din ce in ce mai mult.Daca mai vreti detalii spuneti-mi si va spun tot ce stiu...Va rog!!

pr. Dan spunea...

Adriana te-ai gîndit bine. Vorbește cu tatăl prietenei. Cei de la DGASPC (protecția copilului) știu cum să procedeze.

Andreea spunea...

Mi-e frica sa nu o ia de tot pe fetita,pe Adriana si dupa sa ii fie mai rau acolo deact cu bunica ei.Altceva nu as putea face?Adica ceva ca un avertisment ceva si dupa daca nu merge sa vorbesc cu tatal prietenei mele...Imi puteti spune va rog...Sa-mi dati mai multe idei...Mi-e atat de mila de ea si trebuie sa o ajutam..Nu pot sta asa cand stiu cate i se intampla..

Andreea spunea...

Decat*

pr. Dan spunea...

Andreea ai crescut mare. Acum descoperi că fiecare decizie vine cu răspundere. Asta înseamnă să fii responsabilă. E un domeniu delicat și orice decizie vei lua trebuie să ți-o asumi. Desigur tatăl prietenei tale, un psiholog, un asistent social sau un preot ar putea vorbi cu persoanele implicate. Din experiență îți spun că asemenea întîmplări nu se rezolvă niciodată în mod simplu.

Andreea spunea...

Cred ca sunt dispusa sa imi asum consecintele ce vor urma...Tot ceea ce vreau este sa o ajut.Constientizez ca nu se rezolva nici o problema in mod simplu,ca atat mai mult aceasta problema,dar imi doresc sa fac ceva si nu sa inchid ochi si sa ma fac ca nu am vazut nimic.Cred ca voi mai vorbi o data cu Adriana si voi incerca sa o mai intreb de ceea ce i se mai intampla si apoi voi vorbi si cu tatal prietenei mele..Va multumesc frumos pentru sfaturi domnule Sabau!